20 Noi 2015

Afacerea mea este profitabila, dar unde sunt BANII?

/

A fi Antreprenor este o provocare ce poate fi privita si analizata din diferite perspective care definesc personalitatea individului vizionar care are o idee, crede in ea si ii da viata: initiativa, determinare, incredere in sine, creativitate, optimism, atitudine pozitiva, capacitate de a face fata esecurilor, perseverenta…etc.

Chiar de la inceputul demersului antreprenorial, in momentele in care sunt creionate primele alternative si cai de actiune, este formulata o intrebare: „cati bani imi trebuie pentru a incepe afacerea?” Pe parcursul evolutiei de la idee la afacerea propriu-zisa intrebarea revine, dar reformulata: „cati bani imi trebuie sa dezvolt afacerea”? Fiecare noua etapa in ciclul de viata al afacerii tale, antreprenorule, este marcata cu obstinenta de intrebarea: „cati bani….?”

Unii dintre noi, antreprenorii, gandesc: „intreaga mea viata se invarte in jurul banilor”, altii spun: „fac bani si din piatra seaca!”, dar cei mai multi fac o afacere pentru ca au o idee sau au identificat o oportunitate pe care vor sa o valorifice si pentru asta au nevoie de bani.

In toate cazurile „banii” reprezinta un etalon dar si resursa financiara  pe care un antreprenor o are la dispozitie pentru a achizitiona resurse materiale, resurse umane, resurse informationale necesare activitatilor curente (operationale sau de exploatare), pentru producerea rezultatelor asteptate: produse, servicii sau lucrari.

Banii reprezinta sangele care mentine viata unei organizatii. Poti avea profit dar daca nu ai cash-ul necesar pentru plata datoriilor catre furnizori, salariati, institutiile statului la data la care sunt scadente afacerea poate ajunge in criza, chiar in insolventa. Profitul inregistrat in situatiile financiare nu ajuta cu nimic daca ai nevoie de bani astazi.

Intrebarea pe care mi-am pus-o de nenumarate ori ca antreprenor sau am auzit-o de la clientii mei, in calitate de consultant in managementul afacerii este: „unde sunt banii?”. Pentru a afla raspunsul trebuie sa intelegem cum functioneaza fluxul de bani din activitatile operationale.

Furnizorii sunt acele persoane juridice sau fizice care ne livreaza o „marfa”. Marfa este vanduta clientilor sau poate suferi procese de transformare, adaugandu-i valore si vanduta apoi clientilor care vor plati pretul stabilit. Furnizorii sunt recunoscuti in inregistrarile contabile ca fiind „creditori” (avem de platit o datorie) in cazul in care marfa este cumparata cu plata la un anumit termen dupa achizitionare.

Marfa achizitionata si nevanduta clientilor este recunoscuta ca fiind „stocuri” ce vor fi valorificate in perioada urmatoare.

Clientii care platesc la un anumit termen dupa livrare sunt inregistrati in contabilitate ca fiind „debitori” (avem de incasat o datorie).

Gestionarea numerarului este importanta? DA! Iata de ce.

Exista o durata de credit (cat timp ne acorda furnizorul pentru plata datoriei) si una de debit (in cat timp platesc clientii datoria)  care se stabilesc, de cele mai multe ori, prin contracte comerciale. Daca prima este mai lunga decat a doua este foarte bine, inseamna ca avem o gestiune buna a numerarului, incasam mai repede decat platim.

Daca perioada de creditare acordata de furnizorii nostri este mai scurta decat cea in care incasam banii de la clientii debitori situatia este periculoasa. Trebuie sa asiguram numerarul necesar platilor catre furnizori apeland la imprumuturi.

Gestionarea numerarului presupune stabilirea unor reguli privind optimizarea fluxul financiar, cresterea vitezei ciclului „bani – marfa – bani”.

Stocurile, debitorii si numerarul disponibil in casa si conturi bancare reprezinta active circulante sau resurse pe care afacerea le are la dispozitie pentru desfasurarea operatiunilor curente, valorificarea lor asigurand plata creditorilor si continuarea activitatilor curente.

Debitorii si creditorii trebuie gestionati in functie de vechime si valoare. In cazul furnizorilor este bine sa valorificati perioada de creditare fara a periclita relatia comerciala. Daca sunteti bun platnic puteti valorifica sansa de a obtine discounturi sau prioritate de livrare. In ceea ce priveste gestionarea clientilor trebuie sa stabiliti masuri ce se impun in cazul in care termenul de plata nu este respectat. Am intalnit multe situatii in care, desi in contractul comercial erau prevazute penalizari pentru intarzierea platilor, masurile nu erau luate de teama de a nu pierde clientul, dar cu impact asupra profitabilitatii respectivei vanzari. Daca nu se incaseaza la timp si daca valoarea are o pondere mare in total venituri neincasate sunteti pusi in situatia de a asigura fluxul de numerar necesar prin imprumut bancar care presupune costuri suplimentare cu dobanda, reducand marja de profit.

Gestionarea stocurilor presupune optimizarea nivelului de „marfa” necesar productiei sau vanzarii pentru a livra la timp catre clienti, fara a bloca resurse financiare semnificative in cazul in care termenele de plata catre furnizori sunt mai scurte. Gestionarea duratei, cate zile sta „marfa” pe stoc inainte de a fi vanduta, este importanta si pentru ca stocul reprezinta bani „blocati” in magazie.

Afacerea dumneavoastra poate fi profitabila dar daca simtiti ca nu aveti suficienti bani pentru efectuarea platilor ajunse la scadenta uitati-va cu atentie la fluxul financiar si analizati marimea, structura si tendinta informatilor privind furnizorii (creditori), marfa (stocuri), clientii (debitori). Se poate intampla ca afacerea dumneavoastra sa aiba o valoare mare a stocurilor, clienti neincasati peste termenele contractuale sau ati angajat o linie de credit pentru a va plati furnizorii.

Ce aveti de facut?

Chiar astazi incepeti sa previzionati fluxul de numerar din activitati operationale (de exploatare) – incasari si plati si stabiliti reguli clare de creditare a clientilor.

 
Sursa foto: pexels.com

Leave a Reply